10 november 2012

25 bespaar tips

25 bespaar tips
25 eenvoudige bespaartips
In tijden van crisis, en we kunnen wel stellen dat we hierin terecht zijn gekomen en anders nog wel zullen komen, dan is het altijd handig om wat tips achter de hand te hebben om te besparen op je uitgaven. Ik heb 25 makkelijke bespaartips opgeschreven, die bijna geen moeite kosten om in te voeren. Sommige tips zul je vast wel al kennen, maar ik hoop toch dat er een tip bij staat waar jij ook wat mee kan.
Iedere tip om te besparen is natuurlijk welkom, dus lieve lezers, denk mee en reageer als ook jij een handge tip hebt om geld uit te sparen.

1) Ga met een volle maag naar de supermarkt en koop alleen produkten die je echt nodig hebt. Je voorkomt hiermee dat je verleid wordt om allerlei snacks en snoep in te slaan, die je eigenlijk niet nodig hebt. Vooral bij de kassa is de verleiding groot, maar met een volle maag kun je de verleiding beter weerstaan.

2) Probeer wat vaker eigen merkproducten uit in plaats van duurdere A-merken of liever: kies voor het budget merk, zoals bijvoorbeeld Euroshopper. Van de Euroshopper zijn bijvoorbeeld de koffiepads, eieren en broodbollen prima van smaak. Ook prima is de gesneden verpakte kaas, de verpakte hamsoorten, de verpakte sla en natuurlijk de 3 kleuren schepijs. Als je gek bent op energy drankjes, kies dan ook voor de Euroshopper. Vermijd echter de cola van Euroshopper (mijn mening natuurlijk), want die is echt niet om te drinken. Denk ook aan Euroshopper appelmoes, koffiemelk en zakdoekjes. Allemaal goed te noemen, maar bespaart je zo enkele euro’s. Je hoeft alleen maar even te bukken :-), want de goedkopere producten liggen altijd lager.

3) Koop zoveel mogelijk de duurdere producten zoals wasmiddelen, wasverzachters of pampers in de aanbieding. Sla dan ook wat extra in, zodat je met je voorraad voldoende hebt tot de volgende aanbieding. Sla sowieso extra in bij aanbiedingen van je favoriete (fris)drank, haarproducten etc.etc.

4) Zorg dat je altijd een stevige boodschappentas bij je hebt als je boodschappen gaat doen. Zo voorkom je dat je iedere keer een plastic draagtas moet kopen.

5) Sommige mensen denken goedkoper uit te zijn door verschillende supermarkten aan te doen voor de aanbiedingen. Niet doen! Uit onderzoek is namelijk gebleken, dat je uiteindelijk duurder uit bent.

6) Probeer zoveel mogelijk zonder de kinderen boodschappen te doen bij de supermarkt. Een supermarkt is voor een kind een waar snoepparadijs en voor je het weet zwicht je weer en ligt er een extra zakje snoep, ijs of koek in je wagentje.

7) Ga je regelmatig naar de Kruidvat? Neem dan de Jouw Voordeelkaart. Bij het afrekenen de kaart laten scannen voor directe korting en je spaart tegelijk punten, die je bij een bepaald aantal kunt inleveren voor een gratis product. Kaart ook gelijk online registreren en aanvinken dat je iedere dag de dagaanbieding via je e-mail wilt ontvangen. Geloof me, ik heb al van heel wat leuke aanbiedingen gebruik gemaakt voor een belachelijk lage prijs. Ik weet het, je hebt vast al veel voordeelkaarten in je portemonnee maar deze is echt de moeite waard!

8) Loop eens al je abonnementen na. Televisiegids? Krant? Weg ermee, is allemaal gratis online te bekijken (ervan uitgaande dat je natuurlijk al internet tot je beschikking hebt).

9) Loop ook eens alle loterijen na waaraan je meedoet. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld 4 loten in de postcodeloterij en als er dan eens een prijs(je) op valt zit je met 4 bossen bloemen, Ben en Jerry’s, kaarten voor een voorstelling etc. Dit was voor mij de voornaamste reden om in plaats van 3 loten terug te gaan naar 1 lot.

10) De meest bekende tip om te besparen op je energierekening is natuurlijk de verwarming 1 graad lager te zetten dan je gewend bent. Als je erg kouwelijk bent, dan doen een paar warme sloffen aan je voeten en een dikke trui wonderen voor je lichaamstemperatuur.

11) Standaard het licht uit doen als je een tijdje de (bad,slaap)kamer verlaat. Leer je kinderen dit al vroeg aan en leer ze meteen de computer echt helemaal uit te zetten als ze klaar zijn met computeren. Ga voor meer energiebesparende tips naar de website van je energieleverancier en ontdek waarop je nog meer kunt besparen.

12) Onlangs is gebleken, dat het de moeite loont om eens te ‘shoppen’ met betrekking tot je hypotheek, energieleverancier, ziektekostenverzekeraar, autoverzekering etc.etc. Let daarbij wel goed op de voorwaarden, de zgn. kleine lettertjes. Er zijn voldoende sites waar je heel snel kunt zien of je ergens anders goedkoper uit bent.




25 eenvoudig toe te passen bespaartips
It's all about the money


13) Ga eens naar de kringloper en je zal verrast zijn door het grote aanbod aan allerlei producten. Van kleding tot vazen, van kasten tot lampen, van boeken tot schoenen, van snuisterijen tot complete serviezen, van speelgoed tot sieraden etcetc. Ik kom regelmatig bij de kringloper en kom zo vaak aan de leukste spulletjes. Denk niet dat je bij de kringloper alleen maar ‘arme’ mensen ziet. Let maar eens op de auto’s die voor de deur geparkeerd staan! Ook al zou je niets kopen, dan nog is het leuk om er rond te snuffelen.



14) Boeken kopen? Ik doe daar niet (meer) aan mee. Ik heb al enkele jaren een bibliotheekpas en lees met veel plezier de meest recent uitgegeven boeken. Ja, er is soms een wachtlijst voor een nieuw uitgegeven boek. Je kunt je dan op de wachtlijst laten zetten voor een klein bedrag of je leest het gewoon enkele weken later. Het enige waar je op moet letten, is dat je je boeken op tijd inlevert of verlengt want de boetes kunnen flink oplopen. Helaas gebeurt het mij nog iets te vaak, dat ik de boeken te laat inlever. Aandachtspunt voor 2013, dus!

15) Er met je gezin een dagje op uit hoeft niet altijd veel geld te kosten. Maak eens een bos- of strandwandeling. Nederland kent veel natuurparken, waar je heerlijk kunt vertoeven met het hele gezin. Ga ook eens naar Zandvoort, Bloemendaal, Castricum of het Amsterdamse Bos, Stadslandgoed de Kemphaan waar dikwijls gratis activiteiten voor kinderen wordt georganiseerd. Bovendien vind je daar ook Stichting aap! In grote steden vind je vaak hele grote (gemeente) speeltuinen en pierenbaden waar de toegang gratis is.

16) Ben jij zo iemand die veel online producten besteld? Dan loont het de moeite om je aan te melden bij een spaarprogramma zoals bijvoorbeeld Euroclix Bij elke bestelling ontvang je korting in de vorm van clix in je account. Vanaf een bepaald aantal clix kun je om een uitbetaling vragen. Kijk eens op de site en je zult zien dat het hier gaat om grote aanbieders. Loont de moeite als je dus veel online bestelt. Je kunt daarnaast ook meedoen aan Panelclix, waarbij je meedoet aan online onderzoeken waarvoor je ook weer extra clix ontvangt.

17) Kijk eens wat vaker op marktplaats of e-bay wanneer je van plan bent om iets aan te schaffen. Je komt met name op e-bay weleens leuke producten tegen, die je voor de helft van de prijs kunt kopen dan je bij webshops moet betalen.

18) Hou de website van airmiles in de gaten als je airmiles spaart. Het is me pas gebeurd, dat ik iets heb gekocht wat ik voor miles only gratis had kunnen krijgen zonder bijbetaling (behalve verzendkosten). Ik heb pas de Airmiles shop ontdekt en inmiddels een D-E Senseo koffie apparaat besteld (wel met bijbetaling) en een hondenriem. Toch zonde als ik dit niet in de gaten had gehouden, met een behoorlijk airmiles saldo. Nu weet ik weer waarvoor ik airmiles spaar.

19) Over D-E gesproken, vergeet ook niet de Douwe Egberts shop in de gaten te houden. Hiervoor geldt hetzelfde als bij airmiles. Wist je trouwens, dat je je gespaarde Douwe Egberts punten ook via de post kunt opsturen en online een cadeau kunt uitzoeken uit de D-E webshop? Ik heb hier al eens een artikel over geschreven, klik hier.

20) Vries brood in, dit voorkomt het weggooien van te oud geworden brood en je hebt altijd vers brood in huis als het is ontdooid.

21) Vries ook restjes (avond) eten in. Wij gooiden altijd alles weg, zelfs als er voldoende voedsel overbleef om het nog een avond te eten.

22) Veel vriendjes over de vloer van je kinderen? Gauw over op limonade, die aangelengd moet worden met water. Ik kan je niet vertellen hoeveel sjouwwerk deze maatregel mij heeft opgeleverd, naast natuurlijk de besparing.

23) Veel gezinnen boeken hun vakantie ruim van tevoren, wat soms een leuke vroegboekkorting kan opleveren. Toch is het nog steeds zo, dat een lastminute vakantie verreweg de meeste korting oplevert. Interessant blijft bijvoorbeeld nog steeds vakantieveilingen. Kijk voor lastminute vakanties en de website vakantieveilingen bijvoorbeeld eens op Lastminute tips

24) Maak meer gebruik van de sale als je wilt shoppen voor met name kleding. Eigenlijk koop ik best vaak mijn kleding in de uitverkoop. Als je uitrekent hoeveel je daarmee kunt besparen (met name gezinnen) dan word jij blij en je banksaldo ook.

25) De laatste tip die ik kan geven is om eens wat vaker de fiets te pakken. De supermarkten zijn over het algemeen redelijk in de buurt gelegen. Naast de enorme besparing die je dat oplevert (niet alleen benzine, maar ook je accu bij korte ritjes) is het ook nog eens gezond. Dit geldt ook voor het naar school brengen van je kind.

photo credit: Farbkontrast via photopin cc
photo credit: 401(K) 2012 via photopin cc

1 opmerking:

Marina zei

Alhoewel ik sommige bespaar tips kende, zitten er toch een paar tussen wat ik binnen ons gezin in de praktijk zal brengen.

Mijn tip: ik rook nogal veel filtersigaretten en sinds kort maak ik ze zelf met zo'n apparaatje, filters en shag. Dat scheelt me al de helft.